R E K L A M A :
Aktualizowano: 2024-03-15
Grudniowa niedziela na rowerze

42 kilometry po Wilekopolskim Parku Narodowym

Bogusław Malke (z lewej), Waldemar Nowacki i Piotr Miśkiewicz. Wielkopolski Park Narodowy, 18 grudnia 2011.

Dzisiaj kilkanaście minut po godzinie 10 ruszyliśmy w trasę. Z miejsca znanego aż nadto dobrze pasjonatom rowerów i cyklizmu, czyli z Puszczykowa, ul. Wrzosowa 11, gdzie od lat w firmie BCM Nowatex powstają najwyższej jakości stroje kolarskie.

Czterech pasjonatów pedałowania: Piotr Miśkiewicz (gospodarz spotkania i animator jazdy) oraz trzech poznaniaków: Bogusław Malke, Waldemar Nowacki i ja.

Nie była to nasza pierwsza wspólna jazda. Tym razem nie zanurzyliśmy się od razu w leśne ostępy Wielkopolskiego Parku Narodowego. Najpierw przejazd ulicami Puszczykowa, między innymi obok Urzędu Miasta. Dalej po liściach leżących na ścieżce wzdłuż Warty - aż do Puszczykówka.

Poseł Arkady Fiedler poczęstował nas aromatyczną kawą.

Tutaj Piotr Miśkiewicz doprowadził nas do Muzeum Arkadego Fiedlera. Mieliśmy okazję uścisnąć dłonie obu synom znanego pisarza - Arkadego i Marka. Pan Arkady jest posłem, ale znalazł dla nas czas, by opowiedzieć, jak działa muzeum, w jakich godzinach jest otwarte i czym dysponuje.

– Jestem zajęty, nie mam czasu, by jeździć na rowerze - to słowa posła. – Bardziej pasjonuje mnie gra w badmintona. W szeregach Platformy Obywatelskiej, których barw politycznych bronię, nie znam wybitnych pasjonatów kolarstwa, choć od nowego rozdania w Sejmie przybyło nam wielu znanych sportowców.

– Nasze muzeum jest otwarte od wtorku do niedzieli, w poniedziałki jest zawsze zamknięte. Teraz w okresie zimowym można do nas zawitać od 10 do 15, by sfotografować się na tle repliki żaglowca "Santa Maria", zobaczyć jedyny w Polsce egzemplarz samolotu "Hurricane", na którym latali piloci dywizjonu 303. Można też nabrać energii w ... piramidzie.

Muzeum Arkadego Fiedlera w Puszczykówku otwarte jest przez cały rok. Poseł Arkady Fiedler w cywilnym stroju i rowerzyści: Piotr Kurek (od lewej), Piotr Miśkiewicz i Waldemar Nowacki.
Fot. Bogusław Malke

Kawa, którą zaserwowal nam pan poseł, smakowała nad wyraz. I dalej w drogę - obok dworca PKP w Puszczykówku, który jawi się jako prawdziwa perełka architektoniczna w szarym pejzażu budynków Polskich Kolei Państwowych.

Lasem, polami, lasem. Po bezdrożach i ścieżkach - aż na Pożegowa. Wieża widokowa, o której pisały w ostatnich kilku miesiącach gazety i rozmaite portale internetowe, jest nadal w budowie, choć zapowiadano jej otwarcie już w tym roku.

Wieża widokowa na mosińskim Pożegowie jest jeszcze niedostępna dla zwiedzających.

Pożegowo, dalej do Osowej Góry. Dworzec PKP, na którym czterdzieści lat temu wysiadały tysiące letników z Poznania, powoli obraca się w gruzy, zaś tor kolejowy porastają drzewka sporej już wysokości.

Pożegowo, Dymaczewo, wzdłuż Jeziora Witobelskiego, Trzebaw, Rosnówko i z powrotem do Puszczykowa - na Wrzosową.

42 kilometry na rowerze w grudniową niedzielę. Na szczęście, nie padało. Nad Jeziorem Dymaczewskim zaświeciło nawet w pełni słońce. Po drodze, w dwóch miejscach, spotkaliśmy stada dorodnych jeleni: było na co popatrzeć.

Jezioro Dymaczewskie wydawało się w niedzielę tajemnicze i zarazem piękne.

Prawie trzy godziny jazdy. Średnia niezbyt imponująca - niecałe 15 kilometrów na godzinę. Zmęczeni, radośni i niezbyt zabłoceni dotarliśmy na Wrzosową, pod 11.

Piotr Miśkiewicz, o którego talentach kulinaranych, miałem okazję już pisać, poczęstował nas pysznym pasztetem. Sam go robił i odczuwał radość, że zmęczonym kolegom - rowerzystom smakował.

Pan Piotr Miśkiewicz będzie obecny 1 stycznia 2012 roku nad poznańskim jeziorem Rusałka, gdzie - jak w minionych latach - przyjedzie z upominkami, które trafią do tych, którzy na konkursowe pytania odpowiedzą bezbłędnie. Będzie to, oczywiście, podczas noworocznego spotkania rowerzystów.